Zdrowe grillowanie

Grillowanie, okrzyknięte naszym polskim sportem narodowym, coraz częściej budzi kontrowersje. Lekarze i specjaliści jednogłośnie odradzają produkty w ten sposób przygotowane, pytanie więc czy na prawdę trzeba się ich bać?

 

Niestety tak. Żywność grillowana jest źródłem substancji, których powinniśmy unikać. Ale przygotowana w odpowiedni sposób pozwala zminimalizować jej szkodliwość.

Najważniejszy jest umiar, bo jak wiadomo wszystko w nadmiarze szkodzi. Sporadyczny grill 1-2 razy w miesiącu nie jest tak szkodliwy, jak ten praktykowany kilka razy w tygodniu. Jedzenie z grilla jest nie tylko wysokokaloryczne (ze względu na dużą zawartość tłuszczu), ale również bogate w toksyczne związki rakotwórcze, tj. węglowodory aromatyczne. Wytwarzają się one przede wszystkim w trakcie spadania wyciekającego tłuszczu na rozżarzone węgle. Stąd też przy wyborze mięsa należy zwrócić uwagę na zawartość w nim tłuszczu i wybierać raczej te chudsze. Nie bez znaczenia jest również proces poprzedzający grillowanie - czyli marynowanie. Wykonane poprawnie nie tylko wzmacnia walory smakowe potrawy, ale również minimalizuje jej szkodliwość. Antyoksydanty zawarte w ziołach spowalniają reakcje utleniania tłuszczu a tym samym zmniejszają ilość toksycznych substancji. Ważne jest jednak, aby marynowanie wykonać samodzielnie (z ziół), ponieważ świeżość mięsa kupowanego w marynacie nigdy nie jest do końca pewna, co więcej gotowe marynaty mają w swoim składzie duże ilości soli, która jest czynnikiem podnoszącym ciśnienie krwi oraz dodatki konserwantów tj. glutaminianu sodu. Należy również pamiętać, że zamarynowane mięso powinno być przechowywane w warunkach chłodniczych aż do czasu położenia go na ruszt, co zapewni bezpieczeństwo mikrobiologiczne i ustrzeże nas od zatruć nimi spowodowanych.

W procesie grillowania bardzo ważne są takie czynniki jak czas i temperatura. Zaleca się, by kontakt potraw z wysoką temperaturą był jak najkrótszy, co można zapewnić poprzez zmniejszenie wielkości porcji: im mniejszy kawałek mięsa, tym szybciej się usmaży. Temperaturę, która będzie odpowiednia dla grillowania, można łatwo sprawdzić tzw. testem ręki. Jeżeli nad grillem utrzymamy dłoń 3-4 sekundy, temperatura jest właściwa, jeśli żar nie pozwoli nam wytrzymać ani sekundy - jest ona zbyt wysoka.

Należy pamiętać, że do rozpalania grilla używać można tylko naturalnych podpałek, brykietu i drzew liściastych. Nigdy sztucznych podpałek, benzyny (źródło toksyn) czy drzew iglastych, ponieważ zawierają znaczne ilości żywic. Nie można też grillować, gdy brykiet mocno się żarzy lub gdy płomień osmala potrawę - ponieważ wtedy również wytwarzają się szkodliwe związki (w tym rakotwórczy benzoapiren).

Podstawową zasadą jest również zachowanie higieny podczas grillowania- narzędzia używane w tym celu powinny być każdorazowo myte a grill oczyszczany z zaschniętego tłuszczu. Warto również zainwestować w grill wyposażony w specjalne rynienki odprowadzające wytopiony tłuszcz poza obszar żaru.

Produkty używane w czasie grillowania nie mogą być zamarznięte lub tylko częściowo rozmrożone. Nie poleca się również mięsa wędzonego lub peklowanego, gdyż użyta do tego saletra pod wpływem wysokiej temperatury rozkłada się do toksycznych nitrozoamin.

Podsumowując, w trakcie grillowania należy zachować szczególną ostrożność, a wtedy przygotowane przez nas produkty staną się z pewnością smaczne i możliwie bezpieczne. Serwowane przez nas grillowane mięsa świetnie komponować mogą się z surówką z świeżych warzyw. Zawarty w nich błonnik wiąże tłuszcz, co odciąża układ pokarmowy oraz minimalizuje wzrost cholesterolu we krwi. Należy pamiętać, że wszystko jest dla ludzi należy tylko mieć w tym umiar. Jeżeli zastosujemy się do powyższych uwag, możemy śmiało cieszyć się z zbliżającego się weekendu, nie martwiąc się o zdrowie swoje i najbliższych.

Powodzenia!

Autor: Program ZDROWJA CenterMed


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.