• Opublikowane 29 Kwiecień, 2013

WCZUĆ się w rolę, czyli parę słów o LARP’ach

LARP. Dziwna nazwa, nieprawdaż? Postaram się pokazać Ci inną stronę rzeczywistości, jaką ja odkryłam właśnie na LARP’ach. Ta nazwa to skrót z języka angielskiego: live action role – playing. Jest to gra fabularna odgrywana „na żywo”. Na pierwszy rzut oka przypomina ona teatr, ale są to tylko pozory.

Wyobraź sobie…

Wyobraź sobie miejsce, gdzie każde pomieszczenie, rekwizyt, strój i charakteryzacja ludzi wpasowują się w klimat, który tworzysz sobie w głowie. Wszystko łącznie z Tobą, Twoim strojem, nastawieniem, słowami i czynami jest jedną spójną całością. Może wyobraziłeś sobie miejsce z Władcy Pierścieni? Spójrz - widzisz Karczmę, w której jest pełno stworzeń i ludzi ubranych w lniane koszule, płócienne spodnie z pękiem sakiewek przy pasie. Rozmawiają tak głośno, że nie rozróżniasz słów. Gdzieś obok słyszysz śpiew, obracasz się i widzisz wysoką kobietę w atłasowej zielonej sukni, to ona wydaje te cudne dźwięki. Obok niej stoi mężczyzna w pełnej zbroi, z mieczem przy pasie. Nagle ktoś Cię trąca i pyta -Co podać? Odwracasz się i widzisz hobbitkę trzymającą w dłoniach wiele pustych kufli. Co zrobisz? Jak zachowasz się w tej sytuacji? Odpowiesz jej, ominiesz ją i podejdziesz do tych tajemniczych podróżnych, którzy siedzą w kącie, a może wyjdziesz z Karczmy i pójdziesz dalej? Tu wszystko zależy od Ciebie. Od postaci, którą odgrywasz. Każdy jest tutaj istotą funkcjonującą w ramach danego świata- ma zaplanowane cele, historię, pragnienia. 

Pewnie wyobrażałeś sobie, jak by to było być uczniem Hogwartu. Jeśli nie, to spróbuj. Do którego domu chciałbyś należeć? Jakie będę Twoje ulubione zajęcia lekcyjne? Z kim będziesz się przyjaźnić i jak trafiłeś do szkoły? Pójdźmy dalej. Wymyśl sobie, skąd jesteś, co lubisz robić w wolnym czasie, kim są Twoi rodzice (może to sławni czarodzieje?). Widzisz - to przecież takie łatwe. Przeszliśmy razem przez dwa etapy wstępne tworzenia postaci:

  1. Poznanie świata, w którym będziesz grał. Dla przykładu świat Harry’go Potter’a
  2. Wstępne wykreowanie postaci, jej historii, osobowości. Zdecydowanie kim chciałbyś zagrać i w jakiej roli poczułbyś się dobrze.

Następnie, jeżeli byłaby to gra w tym świecie, twórcy LARP’a określiliby FABUŁĘ. Określa się ją przez czas, kiedy odbywa się akcja, miejsce i główne wątki opowieści. Powiedzmy, że akcja toczy się w czasach po zakończeniu sagi Rowling. Miejsce to Hogwart. Ty zaś jesteś jednym z nowych uczniów magicznej szkoły. Teraz swoje wyobrażenie o postaci dostosowujesz do realiów świata nakreślonych przez twórców fabuły, tzw. Mistrzów Gry (MG).

Może nasunęły Ci się jakieś cele, które chciałbyś osiągnąć? Może chcesz być najlepszym w alchemii, lub znaleźć przyjaciela, a może snuć intrygi, albo stroić żarty na zajęciach. Takie i wiele innych celów, których w normalnym świecie nie zrealizujesz, możesz mieć właśnie na LARP’ach!

I co dalej?

Osobiście uwielbiam tę część tworzenia postaci, kiedy kupuję, szyję i dobieram strój do postaci, którą będę odgrywała. To nie jest takie trudne, a pozwala lepiej wczuć się w tego kogoś, kim będę na LARP’ie.

Teraz pozostaje opowiedzieć o swojej postaci Mistrzom Gry, by mogli osadzić ją w fabule. Na tej podstawie powiążą Twoją postać z innymi osobami, spiszą dla Ciebie rolę i szczegółowe cele oraz zadania do wykonania.

Gdy już wszystko masz gotowe, nie pozostaje nic innego, jak wybrać się na LARP’a. Zagrać swoją postać, poznać jej uczucia, doświadczyć wspaniałych przygód z nowymi przyjaciółmi, przeżyć niesamowitą historię i wreszcie POCZUĆ się wolnym od codzienności.

Mam nadzieję, że odpowiednio wprowadziłam Cię w to, czym jest LARP. Jak widzisz, z pozoru wygląda to jak teatr, ale od wewnątrz ma zupełnie inne przesłanie. Przede wszystkim Ty nie „odgrywasz” postaci – nie uczysz się roli, którą ktoś dla ciebie napisał - tylko wczuwasz się w postać. Wszystkie wybory to, co zrobisz i powiesz - zależy od Ciebie, a nie od scenariusza. Działasz w świecie, który, owszem ma ramy czasu i miejsca, kieruje się pewnymi regułami, ale to, co Ty zrobisz ze swoją rolą, jest Twoją decyzją. Oczywiście Twoje postępowanie musi być dopasowane do odgrywanej postaci. Jeśli jesteś uczniem Hogwartu, to z pewnością nie będziesz mógł zawładnąć światem, czy zburzyć całej szkoły, ale to jak będziesz postępował wobec innych i po jakiej stronie się opowiesz zależy już tylko od Ciebie.

Razem z postaciami innych graczy, tworzycie wspólną historię w jednym z wielu fantastycznych światów jakie zaproponują wam Mistrzowie Gry.

Jak pewnie zauważyłeś, jest to bardzo angażująca pasja. Wymaga od Ciebie wysiłku. Musisz poświęcić wiele czasu na poznanie świata, wymyślenie postaci, zrobienie stroju.

Więcej z teorii LARP’ów

W średniowieczu na dworach odbywały się rozrywki przypominające LARP’y. Ludzie przebierali się w kostiumy i mieli proste zadania do wykonania.

Sama nazwa powstała w latach 60; wtedy też odrodził się, już w nowoczesnej formie, ten inny rodzaj „sztuki”. Wiele gier harcerskich lub szkolnych ma założenia LARP’a – uczestniczące w nich osoby odgrywają jakieś postacie i muszą dojść do porozumienia, albo dostają zadania do wykonania w jakieś grupie lub samemu.

LARP’y niezależnie od siebie rozwinęły się w Ameryce i Europie, a dzisiaj każdego dnia przybywa coraz więcej fanów, tzw. larpowców.

Rodzajów LARP’ów jest tyle, ile twórców, jednak można wyłonić dwa typy gry:

  • Chamber LARP inaczej zwane też pokojowymi. Jest to krótka gra (od kilku do kilkunastu godzin) na niedużą liczbę graczy ( od kilku do kilkudziesięciu) w specjalnie przygotowanych pomieszczeniach.
  • Gry terenowe lub terenówki. Są to długie gry trwające od dwóch do kilkunastu dni. Bierze w nich udział wielu uczestników (od kilkudziesięciu do kilkuset w Polsce, za granicą nawet do kilku tysięcy). Teren gry jest bardzo rozległy, a scenografia miejsca w całości zaaranżowana. Miejscem akcji w zależności od fabuły mogą być lasy, grody, zamki, biurowce, statki, a nawet specjalnie budowane wioski czy miasteczka.

Często na LARP’ach ma miejsce walka czy czary. Walka nigdy nie jest szkodliwa dla zdrowia, odbywa się za pomocą specjalnie zrobionej lub zakupionej bezpiecznej broni z otuliny i taśmy. Broń palna jest na kapiszony. Jeżeli chodzi o czary, są różne sposoby rozwiązywania tej kwestii. Często używa się magicznej księgi z inkantacjami, odprawia rytuały. Dzięki temu rzucaniu zaklęć towarzyszy widowiskowość. I znów jesteśmy w punkcie, gdzie im więcej dasz z siebie, tym bardziej zadowolony będziesz z gry.

Co może dać Ci LARP

To najważniejsza rzecz, o której pragnę Ci opowiedzieć. LARP jest dla mnie formą sztuki. Porusza ona mocno nie tylko zmysły, ale też wnętrze. Daje Ci ona POCZUCIE poznawania innej strony rzeczywistości. Przede wszystkim pozwala poznać lepiej siebie, przez odgrywanie postaci. To, jak się zachowuje w innych sytuacjach, jak reaguje na nowe, niespotykane wydarzenia. Jak potrafi wykorzystać swoje atuty, by zyskać to, co chce. Pamiętaj, że tutaj im więcej się wysilisz, im bardziej będziesz chciał coś osiągnąć i będziesz się starał, tym większą masz szansę, że to osiągniesz. Przy tym wszystkim środowisko graczy jest bardzo wyrozumiałe i otwarte, co pomaga Tobie się rozwinąć. Mnie osobiście LARP’y nauczyły przekonywać ludzi, nie bać się działać i mówić tego, co uważam. To dobra szkoła asertywności, nauka rozwiązywania konfliktów i poznanie siebie. Widziałam nieśmiałe osoby, które na LARP’ach zaczynały być pewne i stanowcze. LARP’y stawiają na twórczość, pomysłowość i kreatywność. A tego nie nauczysz się w dzisiejszych szkołach. Dla mnie są wypełnieniem tej przestrzeni rozwoju, która jest zaniedbywana w dzisiejszych czasach. Ale to dopiero początek. Przez swoje zaangażowanie nie tylko przygotowawcze, ale też emocjonalne, o wiele więcej chcesz „wziąć” dla siebie z tej „sztuki”. A co, jeżeli wszyscy mają takie nastawienie jak Ty? Właśnie wtedy tworzy się dzieło, gdzie każdy jest zaangażowany, stara się i pragnie, by gra była niesamowita. Jeżeli jeszcze Cię nie przekonałam, to zastanów się, czy nie myślałeś kiedyś o tym, by być bohaterem? Dokonać jakiegoś heroicznego czynu, lub stać się wielką osobistością? NA LARP’ie jest to możliwe! Możesz stać się postacią iście z komiksów Marvela, wielkim rycerzem, głową mafijnego rodu, magiem czy elfem z niesamowitymi umiejętnościami. Ja sama tego doświadczyłam. Brałam udział w wymarzonych w dzieciństwie historiach. LARP’y to niesamowite wspomnienia, przyjaźnie zawiązane na wiele lat. Osoby, które są w to zaangażowane tak jak Ty, rozumieją, że nie wiesz jaki pasek dobrać do stroju lub, że jesteś naprawdę szczęśliwy, bo Twojej postaci udało się osiągnąć założone cele.

Jeżeli przekonałam Cię, że warto brać udział w tej sztuce, to nie zastanawiaj się i zanurz się w zupełnie innym świecie, gdzie przygody, tajemnice i wiele ciekawych osób czekają właśnie na Ciebie :)

Na zakończenie ćwiczenie

Wykonaj je, gdy będziesz zupełnie zrelaksowany. Popłyń ze swoją wyobraźnią w nieznane dotąd krainy.

  1. Pewnie - jak każdy - masz swój ulubiony film, książkę czy konwencję świata. Może to być wspomniany Harry Potter czy Dziki Zachód, steampunk, postapo, bajki Disneya, jakikolwiek klimat, który podoba Ci się i znasz go na tyle dobrze, by czuć się w nim swobodnie. Wybierz jeden.
  2. Teraz pomyśl, kim chciałbyś być w tym świecie. Może magiem, rewolwerowcem, poszukiwaczem złota, wielkim wampirem, księżniczką czy rycerzem. Zastanów się, co byłoby dla Ciebie interesujące i co chciałbyś odegrać.
  3. Gdy już masz postać, wymyśl sobie swoją historię : kim są Twoi rodzice, przyjaciele, jak wygląda Twoje miasto i kraj, gdzie mieszkasz i co posiadasz, co lubisz robić, a czego się boisz.
  4. Pomyśl, jak wyglądałby Twój strój. Możesz poszukać pomysłów w Internecie czy w książkach i zastanowić się, czy byłbyś w stanie zrobić taki kostium. Co masz w szafie, a co potrzebowałbyś kupić czy zrobić.

Jeżeli podoba Ci się taka forma rozrywki jak wyżej (a ostrzegam, że to dopiero początek)
– nie czekaj, tylko poCZUJ to na własnej skórze.

Bibliografia:

http://www.liveform.pl/what-is-larp/

Stowarzyszenie Wielosfer pod red. Kuba Tabisz, (2012), KOLA. Konferencja LARPowa, Wrocław

Stowarzyszenie Wielosfer pod red. Kuba Tabisz, (2013), KOLA. Konferencja LARPowa, Wrocław

 

Autor: Marta Szmigiel

 


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.