Uśmiechnij się, przed Tobą kolokwium!

 

Jak często śmiejesz się w trakcie nauki? Czy w ogóle zdarza Ci się zażartować w środku przygotowań do kolokwium? Ten pomysł to nie szaleństwo, a prosta strategia, która może Ci pomóc w wielu kwestiach. Michał Gogol powiedział: „Ze śmiechem nie ma żartów”.  Oto, dlaczego miał rację.

1.Coś dla zdrowia

Nawet krótki wybuch śmiechu, ma dobroczynne właściwości dla Twojego zdrowia.  Pobudza aktywność całego ciała- rozluźniają się mięśnie, wzrasta aktywność mięśni klatki piersiowej, brzucha i przepony. Dzięki temu Twój oddech staje się głębszy i szybszy, co poprawia wentylację. Dzięki temu do każdej komórki Twojego ciała dociera więcej tlenu, a dwutlenek węgla jest szybciej usuwany.  Wpływa też na to przyśpieszona akcja serca. Zachodzą też inne zmiany- spada poziom adrenaliny, kortyzolu i dopaminy we krwi, a wzrasta poziom endorfin. Efekt? Jesteś mniej zmęczony i zestresowany, a zamiast tego pojawia się uczucie przyjemności.  Mało tego, śmiech wpływa również na układ odpornościowy między innymi przez zwiększenie liczby i aktywności limfocytów T, wzrost produkcji histaminy czy wzrost stężenia immunoglobulin.  Drogie Panie! Śmiech pomaga również w walce ze zmarszczkami- jest świetnym masażem twarzy i doskonale poprawia jej jędrność.
 

2.Coś dla bliskich (i dalekich)

Pewnie nie raz przekonałeś się już o działaniu śmiechu w kontaktach interpersonalnych.  Osoby śmiejące się są spostrzegane, jako bardziej atrakcyjne. Dotyczy to zarówno sfery zawodowej jak i prywatnej.   Atrakcyjność takich osób związana jest z przekonaniem i związku między poczuciem humoru a inteligencją.  Błyskawiczne znalezienie riposty, wyłapanie niespójności logicznej czy dostrzeżenie nowego kontekstu zdarzenia, a więc czynniki wywołujące śmiech, wymagają odpowiednich zdolności intelektualnych. Łatwiej nam uwierzyć, że osoba śmiejąca się jest otwarta, elastyczna i błyskotliwa.  Po śmiechu można poznać również, czy osoba jest kreatywna i zaradna.  Śmiech może zapewnić poczucie komfortu, pomóc w przełamywaniu lodów oraz rozładowaniu napięcia.  Ma również inne działania widoczne podczas przebywania w grupie- doskonale scala i zacieśnia więzy.

 
Szczególną umiejętnością jest śmiech z samego siebie. Dzięki niemu możemy wnioskować o dystansie do własnej osoby i pewności siebie.  Świadczy również o umiejętności spojrzenia na określoną sytuację z kilku perspektyw.
 

3.Coś dla uczących się

Uczenie nie zawsze jest powodem do śmiechu. Zwłaszcza, jeśli materiał jest trudny, czasu mało i zależy ci na dobrych rezultatach. Zgodnie z badaniami humor może być bardzo pomocny w takich sytuacjach.

 
Czy wiesz, że część korporacji zatrudnia komików przed szczególnie ważnymi naradami? Ich uczestnicy stają się bardziej kreatywni i skoncentrowani. Lepiej skupiają się na zadaniach i znajdują bardziej nieszablonowe rozwiązania problemów.  Tą samą strategię możesz zastosować u siebie w domu zaczynając naukę od dawki humoru lub wykorzystując w tym celu przerwy. Wizyta na stronie internetowej poświęconej humorowi, żart opowiedziany przez znajomego czy przypomnienie sobie sytuacji, która Cię rozbawiła to propozycje aktywności wywołujących śmiech dostępne w każdym momencie.  Zgodnie z poznaną wcześniej fizjologią śmiechu, zafundujesz sobie dodatkową porcję tlenu poprawiając pracę mózgu.
 
Zapamiętując materiał możesz wykorzystać skojarzenia. Abstrakcyjne i zaskakujące ułatwią zapamiętywanie. Im więcej szczegółów dodasz do wizualizacji (angażując możliwie wiele zmysłów) tym dłuższy czas będziesz pamiętał daną informację. Wykorzystanie poczucia humoru pomoże Ci również zdystansować się do trudnego problemu.   
 
 

Bibliografia:

 
  1. Łamek A., Terapia śmiechem, wydaje.pl
  2. Janusz-Lorkowska M.(2009), Humor rozebrany na czynniki, http://archiwum.rp.pl/artykul/852382_Humor_rozebrany_na_czynniki.html

BYŁA REDAKTOR DZIAŁU 'STUDIUJĘ'   Kontakt: skorupa.magdalena@gmail.com Studia: Psychologia, rok V, specjalizacja zdrowia i jakości życia oraz kliniczna człowieka dorosłego.   Doświadczenie zawodowe (praktyki, staże, współpraca): • Centrum Pediatrii im. (...)


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.