Radzenie sobie z niechcianymi zadaniami

„Nie chcę tego robić, ale nie mam wyboru”- mówisz, zaczynając notatki. Wszyscy mierzymy się z zadaniami, na które nie mamy ochoty. Trudno wzbudzić w sobie motywację, radność daje tylko wizja końca, uwaga co chwilę kieruje się w stronę krajobrazu za oknem. Niechciane zadania- jak sobie z nimi poradzić?

Pierwszym krokiem, jest uświadomienie sobie, że nic nie musisz. Stojąc przed książką masz wybór- możesz ją odłożyć i odwiedzić ulubiony bar z przyjaciółmi albo przeczytać zadany rozdział i przygotować się na zajęcia. To ty podejmujesz decyzję i ponosisz jej konsekwencje. Może to spotkanie jest bardzo ważne? Może oceny na studiach są dla Ciebie priorytetem? Zaczynając niechciane zadanie, zastanów się, jakiego wyboru dokonujesz. To do Ciebie należy decyzja. 

Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia, mamy dla ciebie kilka wskazówek.

1.15 minut z zegarkiem w ręku

Jeśli żaden sposób zapoczątkowania pracy nie skutkuje, ustaw minutnik na 15 minut i po prostu zacznij działać. Przez wyznaczony czas skoncentruj się wyłącznie na nim. A kiedy alarm zadzwoni- czas na przerwę!

Przewidując działania, podnosisz swój poziom stresu. W swojej wyobraźni zadanie może być niezwykle skomplikowane, konsekwencje dotkliwe, a cały świat przeciwko Tobie.  W Twoich fantazjach z zadaniem potrafi poradzić sobie każdy- oprócz ciebie. Pamiętaj jednak, że to nie jest rzeczywistość. Skupiając się na faktach, zredukujesz poziom stresu.  Jeśli masz z tym problem, wyobraź sobie kamerę rejestrującą całą sytuację. Na filmie nie widać myśli, spekulacji, przekonań- tylko suche fakty. Uświadomienie sobie sytuacji pomoże Ci przejść do następnego kroku- zacznij działać.  Ustaw alarm i przeznacz 15 minut na aktywność związaną z wykonaniem zadania. Samo działanie redukuje poziom napięcia. Nawet, jeśli początek będzie trudny, pomoże Ci w dalszej pracy.  Często najtrudniej jest zacząć, a w tym ma Ci pomóc minutnik. Ustawiony czas możesz potraktować jak eksperyment. Może przyjdzie natchnienie i znajdziesz właściwe rozwiązanie? 

 „Nie czekaj na inspirację. Pisz pomimo niej” - Jack London

2.„Jeśli….”

„Zacznę od jutra”. „Od poniedziałku na pewno”. Za tymi zdaniami często kryje się silna motywacja i przekonanie, że się uda.  Kiedy jednak nadciąga wyznaczona data, okazuje się, ile ważniejszych rzeczy masz na głowie. Nic nie szkodzi- zaczniesz od jutra. I tak niespodziewania wpadasz w błędne koło. Spróbuj je przerwać. Taką możliwość daje Ci planowanie uwzględniające konkrety- gdzie i kiedy. Na przykład „Zacznę od 15.00” zmień na „We wtorek o 15.00 uczę się statystyki w bibliotece”. 

Często nie zwracamy uwagi na sposób wypowiedzi i myśli. Stosujemy wiele schematów i utartych skojarzeń, które wydają się nam całkiem zwyczajne i niegroźne.  Zazwyczaj tak jest, jednak pamiętaj, że mózg jest ślepy. To, co mówisz/myślisz jest dla niego tak samo rzeczywiste bez względu na to czy to metafora czy fakt.  Wykorzystaj to na swoją korzyść- przedstawiając plany jako fakt, masz dużo większą szansę na ich realizację.

3.Odetnij się od świata

Niechęć do zadania przejawia się również w problemach z koncentracją i skupieniem. Wyobraź sobie następującą sytuację: „Ostatecznie zaczynasz pracować nad referatem, nawet otworzyłeś już właściwy program, gdy niespodziewanie dzwoni Twój telefon. Czujesz silną potrzebę natychmiastowego sprawdzenia i oczywiście robisz to. Pół godziny później wracasz do referatu. Co ty chciałeś napisać?”. Brzmi całkiem prawdopodobnie? Jeśli tak w czasie wykonywania zadania, do którego żywisz szczególną niechęć, wyłącz telefon, powiedz znajomym o czasowej niedostępności. W ostateczności zaopatrz się w zatyczki do uszu.

Koncentracja na niechcianym zadaniu wymaga od Ciebie dużego wysiłku. Każde zakłócenie będzie świetnym pretekstem dla chwili przerwy.  Po każdej z nich potrzebujesz czasu, by przywrócić jej pierwotny poziom.  Musisz przypomnieć sobie, nad czym pracujesz i jakie działania chcesz podjąć. Może nie trwać to długo, jednak dodatkowo osłabia motywację. Przedłuża też czas całego procesu- minuty poświęcone ponownemu skupieniu mogły być wykorzystane do właściwego radzenia sobie z problemem. 

4.Poproś o pomoc

Podłożem niechęci do zadania może być niewiedza. Brak informacji o konkretnym obszarze nauki lub niedostateczna znajomość reguł wykonania. Zadanie może się wydawać zbyt trudne. Często największym problemem jest uświadomienie sobie tych braków. Na szczęście z tym problemem łatwo sobie poradzić. Zapytaj znajomych, wykładowcę lub sprawdź w dostępnych źródłach wiedzy.  

Mając kontakt ze zbyt trudnym zadaniem, często czujemy się wyalienowani. Może pojawić się myśl, że tylko ty masz problem. Jednym sposobem, aby zweryfikować te wyobrażenia, jest wymiana informacji z innymi. Pytanie o pomoc często ujawnia niewiedzę i zagubienie u innych. Nawet, jeśli nie otrzymasz gotowych wskazówek lub rozwiązań, będziesz mógł porozmawiać o swoich problemach i wątpliwościach. Dodatkowo wasza wiedza będzie się uzupełniać.  Wspólnie możecie więc zrobić burzę mózgów i znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania. 

5.Możliwe przyjemności

Nawet, jeśli nie możesz określić zadania jako ekscytującego i poprawiającego twój humor, pomyśl o związanych z nim chwilach dostarczających przyjemności.  Każdy postęp to krok bliżej do końca. Satysfakcja związana ze zmierzeniem się z trudnością. Poczucie dotrzymania danego sobie słowa również może być budujące. W trakcie wykonywania niechcianych zadań, szukaj właśnie takich momentów przyjemności. Każdy z nich wiąże się z postępem w pracy, a to zwiększa prawdopodobieństwo ukończenia jej w określonym terminie.

6.Koncentracja na korzyściach

Pomyśl o przyszłych zyskach. Jakie korzyści przyniesie Ci skończenie zadania?  Dobrą ocenę? Czas na wizytę w kinie? Poczucie dobrze spełnionego obowiązku? Antycypowanie, czyli przewidywanie skutków wydarzeń, może być dla Ciebie dodatkową motywacją. Pomyśl, co sprawiłoby Ci przyjemność i potraktuj to, jako nagrodę za dobrze wykonaną pracę.

Może masz własne, sprawdzone sposoby radzenia sobie z niechcianymi zadaniami?
Podziel się z nami!

Powodzenia!

Bibliografia:

  1. Racjonalna Terapia Zachowania, M. C. Maultsby,  Wulkan 1992
  2. Twoja odpowiedź na stres, S.Siek, Wydawnictwo Wrocławskie, 1998, 
  3. Osobowość, stres a zdrowie, N. Ogińska-Bulik, Z.Juczyński, Difin, 2008
 

BYŁA REDAKTOR DZIAŁU 'STUDIUJĘ'   Kontakt: skorupa.magdalena@gmail.com Studia: Psychologia, rok V, specjalizacja zdrowia i jakości życia oraz kliniczna człowieka dorosłego.   Doświadczenie zawodowe (praktyki, staże, współpraca): • Centrum Pediatrii im. (...)


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.