• Opublikowane 13 Luty, 2014

PEOPAY – Rosnąca konkurencja na rynku płatności mobilnych

Na rynku płatności mobilnych konkurencja rośnie – aplikacja PeoPay Banku Pekao SA zadebiutowała na rynku na początku wakacji. Czy nowa forma płatności zastąpi dobrze znaną nam plastikową kartę? Jakie są perspektywy dla płatności mobilnych? Na te pytania odpowiada Bartosz Zborowski, dyrektor Biura Projektów Strategicznych w Banku Pekao S.A.

Witam. Nowy system płatności mobilnych PeoPay – proszę opowiedzieć, co to tak naprawdę jest? Czy teraz telefonem zapłacimy  wszędzie?

Bartosz Zborowski: W zasadzie taki jest plan. System PeoPay to pierwszy tak kompleksowy system płatności mobilnych w Polsce. Kompleksowy, bo składa się nie z jednego, a z dwóch głównych elementów – mamy tutaj aplikację płatniczą dla Posiadaczy smartfonów, ale mamy także coś, co jest novum na polskim rynku, czyli aplikacja na smartfony pozwalająca przedsiębiorcy akceptować płatności mobilne na jego telefonie bez konieczności posiadania tradycyjnego terminala POS.

Dzięki aplikacji PeoPay jej użytkownicy mogą:

  • dokonywać szybkich przelewów między znajomymi bez konieczności znajomości numeru ich rachunku bankowego, tylko za pomocą książki telefonicznej lub kodu QR

 

  • płacić szybko i bezpiecznie w Internecie bez konieczności wypełniania dodatkowych formularzy, przelewów – wystarczy wybrać płatność PeoPay i zeskanować wyświetlony kod QR telefonem 

 

  • płacić w sklepach i punktach usługowych z logo PeoPay – zarówno w tradycyjnych POS za pomocą kodu QR lub w przypadku starszych generacji terminali - kodem transakcji, a także w  mPOS (wcześniej wspominania aplikacja na smartfony dla przyjmujących płatności, a nieposiadających tradycyjnych terminali POS)

 

  • wypłacać z bankomatu środki bez użycia karty, wpisując 6 cyfrowy kod na klawiaturze bankomatu

 

Główne korzyści z posiadania aplikacji to:

  • gotowa do użycia zaraz po zainstalowaniu i wyborze rachunku
  • łatwa w obsłudze - płatności dokonuje się szybko „jednym palcem”
  • jest niezależna od operatorów telefonii komórkowych – nie trzeba być Klientem żadnej konkretnej sieci, wystarczy smartfon z dostępem z  Internetem
  • można, ale nie trzeba być Klientem Banku Pekao S.A. żeby z niej korzystać

Aplikacja PeoPay to rozwiązanie zarówno dla studentów – uczelnia mogłaby wpłacać stypendia na rachunek aplikacji, jak i punktów handlowo-usługowych na terenie uczelni np. sklepik, punkt xero.

Interesujące jest to, że aby korzystać z aplikacji  nie trzeba być klientem konkretnego operatora telefonii komórkowej jak również klientem Banku Pekao SA…

BZ: Prostota i łatwość dostępu są bardzo ważnymi cechami systemu PeoPay. Wystarczy ściągnąć sobie aplikację ze sklepu Google Play, zarejestrować się podając kilka danych, i potem jednym kliknięciem zostaje otwarty rachunek prepaid. Nie trzeba być klientem konkretnego operatora komórkowego, nie trzeba być klientem konkretnego Banku - po prostu otwieramy rachunek, a  aplikacja jest gotowa do użycia w ciągu 3 minut.

Rynek płatności  mobilnych staje się coraz bardziej konkurencyjny. Mamy kilku graczy – jest Pekao S.A., jest drugi konkurencyjny bank, operatorzy telefonii komórkowych współpracujący z bankami, są także mniejsze, niezależne firmy. Jakie są wg Pana  perspektywy tego rynku? W jakim kierunku będzie się dalej rozwijał?

BZ: Od długiego czasu obserwujemy wszelakie rozwiązania płatności mobilnych w Polsce i za granicą. Jest już ich całkiem  dużo , natomiast można powiedzieć, że niewiele jest takich, które uzyskały szeroką sieć akceptacji, powszechność czyli odniosły sukces. Z naszych obserwacji wynika, że są pewne cechy, które powinien spełniać taki system płatności mobilnych, który ma szanse na sukces czy na powszechność. Wydaje nam się, że taki system powinien być przede wszystkim otwarty i łatwo dostępny dla użytkowników. Powinien nieść ze sobą wygodę płacenia . Powinien mieć szeroką sieć akceptacji  oraz nieść benefity dla płacących, a może przede wszystkich dla tych akceptujących. Myślę, że w kontekście tych cech, które wymieniłem warto rozpatrywać szanse poszczególnych rozwiązań na to, jak będą sobie radzić na rynku. Wydaje mi się, że nie ma szans na to, aby wszystkie systemy przetrwały. Zapewne z biegiem czasu może nastąpić jakieś powszechne  porozumienie między różnymi graczami na rynku. Zobaczymy, ponieważ nikt tego nie wie, jak się to wszystko w najbliższym czasie ułoży.

Mówiąc o płatnościach telefonem nie sposób wspomnieć o kwestii bezpieczeństwa – w jaki sposób zabezpieczona jest sama aplikacja i co się może stać jeśli zgubimy telefon lub ktoś go nam zabierze?

BZ: Z naszych badań, które przeprowadziliśmy wśród naszych Klientów, rzeczywiście wynika, że kwestia bezpieczeństwa to jedna z najbardziej istotnych kwestii, które są podnoszone, jeżeli rozmawiamy o płatnościach mobilnych.  Rzeczywiście jako Bank zwróciliśmy szczególną uwagę na bezpieczeństwo tej aplikacji. Oprócz tego, że aplikacja jest zrobiona według najlepszej wiedzy i sztuki zabezpieczania tego typu programów, to mamy pewne zabezpieczenia w systemie, które sprawiają, że w przypadku przejęcia telefonu nic złego się nie stanie. Po pierwsze pieniądze nie są przechowywane na telefonie. Po drugie wszystkie transakcje zabezpieczone są kodem PIN. Po trzecie w przypadku zgubienia telefonu – jest on zabezpieczony PIN’em a dodatkowo bez problemu można zastrzec rachunek w banku wykonując jeden telefon.

Pozostaje wobec tego trzymać kciuki. Będziemy bacznie przyglądać się rozwojowi systemu. Bartosz Zborowski, Bank Pekao SA, dziękuję.

BZ: Dziękuję bardzo.

 Wywiad przygotowany przez Bank Pekao S.A.  


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.