• Opublikowane 29 Wrzesień, 2016

Obniżone samopoczucie

Przedstawiamy proste sposoby radzenia sobie z obniżonym samopoczuciem. 

  • Wysiłek fizyczny – aktywność powinna być dobrze dostosowana do indywidualnych predyspozycji, gdyż tylko wtedy będzie odbierana jako radość, a nie przymus. Podczas ruchu zwiększa się wydzielanie endorfin, czyli hormonów odpowiedzialnych za odczuwanie przyjemności. Nie musi być to nic forsującego – np. spacer lub przejażdżka na rowerze. Ważne jest natomiast to, by wysiłek fizyczny był regularny. Dzięki temu w krótkim czasie zauważysz poprawę samopoczucia.
  • Muzykoterapia - zapanuj nad swoim nastrojem, przeżywając utwory. Słuchaj przynajmniej kwadrans dziennie oraz w stanach większego nasilenia negatywnych emocji. Pamiętaj jednak, by starannie dobierać, czego będziesz słuchać. Najlepiej sprawdza się muzyka relaksacyjna lub klasyczna – obniża ciśnienie tętnicze, uspokaja, obniża poziom kortyzolu we krwi. U niektórych osób muzyka potrafi nawet złagodzić ból. Szczególnie dobrze jest wykorzystać utwory kojarzące się z pozytywnymi chwilami z Twojego życia.
  • Drobne przyjemności - Staraj się wykonywać to, co zwykle sprawiało Ci radość i przyjemność. Co prawda w okresach obniżonego nastroju brakuje ochoty i energii do wykonywania jakichkolwiek czynności, ale mimo wszystko warto się przełamać. Nic nie wskóramy, jeśli będziemy czekać, aż nam się „zachce”. Warto zacząć je realizować drobnymi kroczkami od czynności łatwych do bardziej skomplikowanych. Motywacja i radość przychodzi razem z aktywnością.
  • Planowanie - Jeżeli masz trudność, by zrobić cokolwiek, weź kartkę i długopis i spisz po dwie aktywności, które możesz zrobić gdy: jesteś sam, z innymi, rano, wieczorem, by zaangażować swój umysł oraz by się odprężyć. Nadaj sens każdemu dniu - taką listę najlepiej zrobić zaraz po przebudzeniu się i wypełniaj zadania najszybciej, jak to możliwe. Gdy zaczniesz odnosić sukcesy, podnieś poprzeczkę i dodawaj do listy więcej aktywności.
  • Kontakt z ludźmi - Zaangażuj się społecznieSpędzaj dużo czasu z innymi, pomagaj. Podejmij się wolontariatu lub przystąp do jakiegoś kółka zainteresowań. Co prawda nie uzyskasz natychmiastowej ulgi, ale to przyzwyczai Cię do dużej ilości informacji, do obowiązków, przy jednoczesnej konieczności trzymania swoich emocji na wodzy. Staraj się zyskiwać doświadczenia z każdej sytuacji, czerp zewsząd tylko pozytywne wibracje.
  • Podziel większe problemy na mniejsze – obniżony nastrój zaburza skłonność do planowania w uporządkowany sposób, co przyczynia się do poczucia przytłoczenia. By temu zaradzić, wypisz sobie wszystko, co musisz zrobić, by rozwiązać swój problem i nadaj czynnościom hierarchię ważności. Im bardziej twoja lista przypomina gotowanie z przepisu kucharskiego, tym lepiej. Przy realizacji tak przygotowanego planu nie daj się rozproszyć, nawet jeśli wyda Ci się to nudne – wszak w negatywnych emocjach umysł funkcjonuje inaczej.


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.


Projekt współfinansowany jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego