Oblicza umysłu... recenzja

Po zapoznaniu się z treścią tej książki mogę powiedzieć, że „Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności.” jest pozycją zaskakującą - oczywiście w dobrym znaczeniu tego słowa. Przyznam, że na początku, przymierzając się do jej lektury, byłem trochę sceptyczny, gdyż dałem się zwieść zwodniczemu tytułowi. Błędnie założyłem, że będzie to zestaw ćwiczeń aktywizujących czytelnika do twórczości - ot taki „przepis na ciasto”. Szybko jednak doszedłem do wniosku, że nie jest to kolejna książka - poradnik, od których uginają się księgarniane półki, a raczej rozprawa na temat twórczości. Tutaj autor sięga głębiej, analizując istotę zjawiska i zachęcając do refleksji nie tylko w wymiarze osobistym, ale także globalnie, uwzględniając aspekty społeczne i kulturowe.

Omawiając „Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności” nie sposób pominąć wzmianki o samym autorze. Ken Robinson jest poważanym w Wielkiej Brytanii (i nie tylko) specjalistą z dziedziny kreatywności i innowacyjności, czego chyba największym dowodem jest to, że za swój wkład do nauki został doceniony nadaniem tytułu szlacheckiego. Poza tym jest osobą niezwykle „płodną”, ma na swoim koncie sporo publikacji na temat twórczości i jest dość znaną osobistością w internecie. Fani Platformy edukacyjnej TED zapewne wiedzą o czym mówię. Oczywiście fakt posiadania olbrzymiej wiedzy teoretycznej to nie wszystko, trzeba jeszcze umieć ją dobrze wykorzystać. A Ken Robinson to potrafi. Do tej pory jako międzynarodowy konsultant wielokrotnie angażował się w sprawy związane z edukacją czy zasobami ludzkimi. Rzecz jasna wpłynęło to także na zawartość i strukturę niniejszej książki. Wszystko, co autor ma na myśli, zostaje tu przekazane w przystępny sposób, bez zbytniej akademizacji treści. Znajdziemy za to mnóstwo przykładów „z życia” dzięki czemu przy lekturze nie grozi nam nuda i rychłe zmęczenie.

Dlaczego dzieci podczas zabaw potrafią wcielać się w różne role, tworzyć, wymyślać, natomiast tak wielu dorosłych ma problem z rozwiązywaniem błahych problemów? Gdzie zatraca się ta twórcza moc? Autor rozpoczyna od próby odpowiedzi na te pytania. Wysnuwa śmiałą tezę, iż winne jest właśnie szkolnictwo i w większości rozdziałów podejmuje się diagnozy problemu, odwołując się do brytyjskiego systemu edukacji. Wnikliwy czytelnik może spytać: czy takie analizy są wartościowe dla naszej kultury? Otóż tak, gdyż Robinson mówi o zjawiskach uniwersalnych, występujących również w Polsce. Alarmuje, że obecnie mamy do czynienia wręcz z globalnym kryzysem kreatywności. Problemy takie jak ciągle postępująca standaryzacja edukacji, przesadne nastawienie na umiejętności twarde kosztem innych zdolności praktycznych, czy tzw. „inflacja akademicka” to powszechne zjawiska z którymi muszą się zmierzyć nowoczesne społeczeństwa. Takie wtłoczenie w schematy, uczenie do myślenia „pod klucz” powoduje, że ogrom osób po zakończonych studiach nadal nie wie, co chciałoby robić w życiu, kim chciałoby być. A przecież bez pasji nie ma miejsca na twórczość.

W tym momencie pragnę sprostować, że niniejsza książka nie jest tylko opisem faktycznego stanu rzeczy. W jej dalszej części czytelnik znajdzie propozycje jak wydobyć naturalne zdolności drzemiące w każdym z nas. Robinson zachęca do zmian, odwołując się przy tym do swoich spostrzeżeń, najnowszych badań oraz teorii psychologicznych dotyczących między innymi inteligencji, emocji czy motywacji. Co więcej, czytelnik ma szansę przekonać się jakie zastosowania twórczości można praktycznie wykorzystać w środowisku pracy, powołując się na przykład na zdolność do kooperacji w zespole oraz odnajdywania wspólnego języka z ludźmi o odmiennych poglądach i specjalizacjach.

Podsumowując, „Oblicza umysłu. Ucząc sie kreatywności” jest publikacją, zgłębiającą istotę obecnego kryzysu twórczości. Wskazuje kierunki rozwoju, miejscami skłania czytelnika do refleksji. Moim zdaniem każdy powinien być świadomy problemów, na jakie Robinson zwraca uwagę w tej książce. Książce, która powinna być drogowskazem dla osób pracujących w systemie szkolnictwa. Osobiście polecam jako pozycję obowiązkową w szczególności dla pedagogów i psychologów. Dla osób zainteresowanych tematem, jako zalążek treści zawartej w tej książce gorąco zachęcam do zapoznania się z wystąpieniem tego doskonałego mówcy dostępnym za pośrednictwem platformy TED: Ken Robinson says schools kill creativity .

Na zakończenie pozwolę sobie przytoczyć słowa uznania dotyczące tej książki, z którymi w pełni się zgadzam, autorstwa znanego psychologa emocji, MIHALY CSIKSZENTMIHALYI:

„Książki o kreatywności nie zawsze są kreatywne. Książka Kena Robinsona jest upragnionym wyjątkiem: zestaw szerokich, skłaniających do refleksji i użytecznych rozważań dla każdego, kto chce zrealizować nowe pomysły w biznesie, nauce czy sztuce.”

  Kontakt: bartlomiej.kochanowski@gmail.com Absolwent Wydziału Pedagogiki i Psychologii UŚ, kierunek Psychologia ze specjalnością psychologii kliniczno-sądowej oraz pracy i organizacji   Psycholog transportu z uprawnieniami do badań kierowców – ukończone studia podyplomowe w Szkołe Wyższej Psychologii Społecznej w Katowicach   Trener umiejętności psychospołecznych Doświadczenie zawodowe: Konsultant ds. Szoleń i Rozwoju HR Psycholog w Śląskiej Fundacji Obywatelskiej LEX CIVIS - prowadzenie konsultacji psychologicznych, szkoleń adaptacyjnych, profilaktyka zdrowia psychicznego, udzielanie wsparcia psychologicznego. (...)


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.