Mózg w szpilkach czy pod krawatem?

Mówimy, że kobiety są Wenus, a mężczyźni z Marsa, że mówią innymi językami. Czasami trudno jest jednej płci zrozumieć tok myślenia tej drugiej. To właśnie wynika z odmienności płci mózgu, która sprawia, ze ta sama sytuacja wywołuje u nas zupełnie inne, czasem skrajnie rozbieżne reakcje.
Często mówi się o kobietach, że są przedstawicielkami słabej płci – kierują się emocjami, są wrażliwe. Nierzadko mają słabą orientację przestrzenną i gorzej grają w szachy. Czasami zdarza im się pomylić stronę prawą, ze stroną lewą. Mężczyźni zaś uchodzą za zorganizowanych przestrzennie, czasem agresywnych, za tych, którzy są nieczuli i nie ulegają emocjom. Okazuje się, że to wcale nie stereotypy. Te właśnie cechy determinuje płeć mózgu. Tak, właśnie ona. I nie musi być ona tożsama z naszą płcią biologiczną.

Rewolucyjne odkrycia

Pierwsze badania, które miałyby zweryfikować wiedzę w tym kierunku zostały przeprowadzone już w 1882 r. Wykazały one, ze kobiety są bardziej podatne na ból fizyczny, mężczyźni z kolei na świszczący dźwięk, lepiej potrafią pracować w stresowych warunkach i cechuje ich też większa siła chwytu. Kolejne badania, przeprowadzone już 10 lat później udowodniły, że kobiety wyróżniają się lepszym słuchem, a ich język jest sformalizowany, tradycyjny. Wolą też kolor niebieski od czerwonego. Przedstawiciele męskiego gatunku według tych badań wolą kolor czerwony (być może ma to związek z seksualnością, pożądaniem), a ich słownictwo jest luźne, swobodne. Rewolucyjna w tym temacie okazała się publikacja autorstwa H. Ellisa Pt. „Płeć mózgu”, z której wynika, że kobiety są sprytniejsze, mają lepszą pamięć i lepiej udają, a ponadto wykazują się większą empatią i schludnością. Prace prowadzone przez naukowców płci żeńskiej miały być bardziej dokładne.

Od czego zależy płeć naszego mózgu?

Ciekawym faktem jest jednak to, że kobieta może posiadać mózg o specyfice typowo męskiej i na odwrót. Jak to jest możliwe? Naukowcy znaleźli odpowiedź i na to pytanie. Mózg płodu kształtuję się w 6, 7 tygodniu po zapłodnieniu, a gdy zaczyna nabierać formy, płód męski otrzymuje zastrzyk (bardzo wyskoki, największy w czasie trwania życia płodowego) hormonu męskiego. Czasem dochodzi jednak do zaburzeń tego procesu. Płód otrzymuje na tyle dużą dawkę hormonu, aby wytworzyły się męskie narządy płciowe, ale te narządy z kolei mogą nie być w stanie wytworzyć dodatkowej ilości hormonu, by ukształtować mózg nienarodzonego chłopca według męskiego wzorca. Tym właśnie sposobem na świat przychodzi dziecko z kobiecym mózgiem, ale w ciele mężczyzny. Podobnie i płód żeński przypadkowo może zostać poddany działaniu hormonu męskiego, wskutek czego dziecko płci żeńskiej może być wyposażone w męski mózg. Wpływ na takie sytuacje może mieć hormon nadnercza wydzielający substancję podobną do męskiego hormonu, który z kolei wpływa na żeński mózg. Mózg dziewczynki zatem może być wtedy ukształtowany jak męski.

Wpływ na płeć mózgu może mieć też przyjmowanie hormonów syntetycznych przez matkę. Jeśli kobieta w czasie ciąży przyjmuje hormony żeńskie, a wydała na świat syna, możliwe jest, że będzie on posiadał typowo kobiecą budowę mózgu.

Na co wpływa płeć mózgu?

Dowiedziono również, że ciało modzelowate u kobiet jest grubsze niż u mężczyzn, więc lepszy i bardziej realny jest przepływ informacji jest między półkula prawą i lewą. Dlatego też kobiety lepiej wnioskują, łączą ze sobą fakty oraz informacje werbalne z wizualnymi.

Znaleziono też odpowiedź, dlaczego mężczyznom tak trudno przychodzi wyrażanie uczuć. Dzieje się tak za sprawą tego, że za emocje w przypadku tej płci odpowiada prawa półkula, a za werbalne – lewa. Kobiecie wyrażanie emocji przychodzi łatwiej dlatego, że w przeciwieństwie do mężczyzny funkcje odpowiadające za ten proces umieszczone są w obu półkulach. Ponadto, kobiety są bardziej wrażliwe, mają lepszą pamięć do twarzy, potrafią okazywać sympatię tym, za którymi nie przepadają, lepiej słyszą, silniej reagują na zapach czy dotyk, a nawet potrafią się śmiać, gdy nie są szczęśliwe – a za to wszystko odpowiedzialna jest tylko, albo aż – budowa mózgu.

Ktoś może zapytać, czy podejście do seksu też jest warunkowane płcią mózgu. Owszem. Mężczyźni są bardziej aktywni seksualnie z racji oddziaływania męskiego hormonu na mózg. Im jest ono większe, tym większa będzie też ich ochota na pieszczoty. Świadomość seksualna pojawia się u mężczyzn wcześniej niż u kobiet i jest dla nich ważniejsza. Akty, zdjęcia nagich kobiet podniecają ich dlatego, że najważniejszym zmysłem jest dla nich wzrok. Dlatego też mogą osiągnąć orgazm wskutek fantazji seksualnych, częściej miewają też sny erotyczne. Mężczyzna pozbawiony seksu nierzadko staje się posępny. Kobiety zaś podniecają doświadczenia zmysłowe, dlatego rzadziej miewają sny erotyczne. Kobieta łączy doznania z konkretnym mężczyzną, dlatego seks jest dla nich przejawem uczuć. Dla mężczyzny natomiast pornografia jest czymś bezosobowym, nie interesuje ich, kim jest dana kobieta.

Różnice są naturalne

Powszechnym błędem jest sytuacja, gdy pary pozostające w związkach próbują przystosować drugą osobę do dogmatów swojej płci. Lepsze byłoby jednak poznanie specyfiki zachowania warunkowanego przez płeć i próba zaakceptowania takiego stanu rzeczy. Tylko dzięki temu różnice nie będą drażnić i zaostrzać konfliktów. Pamiętajmy, że różnice to istota naszej egzystencji. 

Nie denerwuj się, kiedy Twój mąż lub chłopak nie zauważy nowej sukienki, czy fryzury, a bez trudu dostrzeże rysę bądź wgniecenie na błotniku – taki już ma mózg. Nie bądź zła, kiedy umyje ci samochód, jeśli poprosisz o okazanie uczucia – podziękuj mu i doceń go.

Nie złość się, kiedy Twoja żona, czy dziewczyna uparcie prosi o okazanie uczucia, pocałunek czy przytulenie, albo wtedy, gdy mocniej czuje zapach nieświeżego jedzenia w Twojej lodówce – to nie jej wina, tak już ma :-).

Na koniec, by wszystkiemu nadać nieco humorystyczny akcent i zdystansować się do naszych płciowych odmienności proponuję zapoznanie się z pewnym skeczem:

http://www.youtube.com/watch?v=AQ9L9YBJkk8&hl=pl&gl=PL 

Bibliografia:

  1. A.Moir, D. Jessel,  Płeć mózgu. Warszawa 1993.
  2. http://www.resmedica.pl/uklad-nerwowy/plec-mozgu [dostęp:27.12.2012r.]
 

Kierunek studiów: III rok filologii polskiej, specjalizacja nauczycielska O mnie: Uwielbiam jazdę na rowerze i piesze wędrówki. Nigdy nie wsiadam do pociągu bez książki, a sobotni wieczór nie może obejść się bez projekcji choćby jednego filmu (cenię np. Emira Kusturicę za jego twórczość). W mojej torebce zawszę muszę znaleźć przenośny odtwarzacz muzyki.  Zainteresowania:Literatura adresowana głównie do najmłodszych odbiorców, holocaust w literaturze (także dziecięcej), myśl pedagogiczna Janusza Korczaka oraz jego twórczość powieściowa dla dzieci. Doświadczenie zawodowe: Praktyki w Szkole Podstawowej im. Antoniego Hedy – Szarego w Radoszycach, hospitacje w Gimnazjum im. Ziętka w Katowicach. Kontakt e-mail: karolina.siek91@gmail. (...)


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.