Joanna Sapa

Kontakt: j.sapa@wp.pl

Wykształcenie:

Studentka II roku studiów magisterskich na kierunku Filologia polska na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W ramach studiów realizuję dwie specjalności: nauczycielską oraz specjalność literaturoznawczą. Mam również dyplom ze specjalności Dziennikarstwo i komunikacja kulturowa, którą – oprócz sp. nauczycielskiej – ukończyłam na studiach licencjackich na UŚ-iu.

Zainteresowania:

Zainteresowania naukowe rozwijam na spotkaniach kół naukowych: Koła Naukowego Romantyzmu UŚ oraz Koła Teorii Literatury UŚ. Interesuję się literaturą polskiego romantyzmu (zwłaszcza mickiewiczowską) oraz poezją polską z lat 1968- 1989.

Jak każdy rasowy Filolog, bibliotekę traktuję niemal jak dom, choć z moim zamiłowaniem do czytania, konkuruje – równie silna – chęć tworzenia własnych tekstów. Proponuję w nich ogląd świata, który opiera się na umiejętnym wplataniu perełek literatury (tak naszej, jak i obcej) w codzienny świat.

Doświadczenie zawodowe, wolontariat:

  • praktyki pedagogiczne w Szkole Podstawowej nr 9 w Tarnowskich Górach oraz w Szkole Podstawowej im. Ignacego Paderewskiego w Katowicach;
  • praktyki psychologiczno-pedagogiczne w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Katowicach oraz w Zespole Szkół Integracyjnych w Chorzowie;
  • miesięczne praktyki zawodowe w Polskim Radiu Katowice;
  • wolontariat w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek w czasie Ogólnopolskiego Konkursu Ortograficznego DYKTANDO.

Publikacje:

Na liście moich literackich (naukowych i nienaukowych) osiągnięć znajdują się:

  • bajka terapeutyczna pt. „Mimo wszystko… osiągnę sukces!” (w grudniu 2014 roku zostałam laureatką ogólnopolskiego konkursu na bajkę terapeutyczną pod hasłem: „MIMO WSZYSTKO… Bajki terapeutyczne”, zorganizowanego przez pedagogiczny miesięcznik „Sygnał”. Zwycięskie utwory, przeczytane przez Jerzego Kryszaka, zostały wydane w formie audiobooka, a dochód ze sprzedaży płyt przekazano fundacji Anny Dymnej „Mimo wszystko”);
  • felieton pt. „Z przymrużeniem oka” (w 2015 roku zajęłam III miejsce w kategorii „proza” podczas IX Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego Młodych o Wachlarz Wilhelminy – mój tekst ukazał się w antologii pokonkursowej wydanej w sierpniu 2015 roku);
  • artykuł naukowy pt. „Alina kontra Balladyna. Tragizm anty-baśni ukrytej za baśniową scenerią dramatu Juliusza Słowackiego” (tekst ten uzyskał pozytywną recenzję wydawniczą i został przyjęty w monografii wieloautorskiej pt. „Komizm i tragizm w literaturze romantyzmu” pod redakcją prof. dr. hab. M. Piechoty, mgr M. Kalarus i mgr O. Kalarusa, która zostanie wydana nakładem Wydawnictwa UŚ w 2016 roku).                            
Artykuł

Myślę, więc jestem. Nie myślę, więc… mnie nie ma.

  • 7 Październik, 2015
  • Joanna Sapa
  • myślenie, krytycyzm, refleksja, felieton,

We współczesnym – stale rozwijającym się świecie Zachodu, do którego przynależy także nasz piękny kraj (choć w mojej opinii tylko częściowo – „jedną nogą”, bo druga ugrzęzła w nadmiernie rozbuchanej tradycji, stereotypach i różnorakich narodowych fobiach) – obywatele bombardowani są nieustannie propagandą sukcesu.

Czytaj dalej


Artykuł

Nauczycielu! Szanuj ławki…

…i prowadź ciekawe zajęcia!” – oto jaki (nieoficjalny, ale jakże trafny i aktualny) apel odczytałam niedawno na blacie stolika w sali wykładowej. Dodam, że była to sala w budynku uczelni wyższej, istniejącej już ponad trzy ćwierćwiecza na polskim „rynku edukacyjnym”. Nie podam jej nazwy nie tylko przez wzgląd na sentyment, ale także dlatego iż – o czym jestem przekonana – podobny napis mógłby znaleźć się (o ile już się nie znalazł) w każdej sali każdej uczelni bądź szkoły.

Czytaj dalej


Artykuł

Kto pierwszy, ten… szybciej przy kasie

Słynny bohater Goethego – Werter, pisał w jednym z listów do przyjaciela, że miejsce, w którym przebywa, przypomina mu rajską przestrzeń, łagodną, będącą balsamem dla jego skołatanego serca.

Czytaj dalej


Artykuł

Jak dziś czytać?

  • 19 Luty, 2016
  • Joanna Sapa
  • książka, czytelnik, lektura,

Współczesny świat, pomimo że zdominowany przez nowoczesną technikę, tak naprawdę składa się z liter (choć matematyk powie, że z cyfr…). Niemniej jednak, to litery, tworząc słowa, nabierają nowych znaczeń, w zdaniach zyskują moc oddziaływania na odbiorców, a równocześnie pozostają prawie niezauważane. Hamlet, na przełomie XVI i XVII wieku wygłosił znamienną kwestię: być albo nie być? My natomiast, możemy dziś zapytać inaczej: czy powinniśmy czytać czy nie czytać? A jeżeli jednak czytać, to jak?

Czytaj dalej


Artykuł

„Head and shoulders, knees and toes, knees and toes...”, czyli o mowie ciała słów kilka

  • 28 Marzec, 2016
  • Joanna Sapa
  • mowa ciała, mimika, proksemika,

Przytoczony w tytule tego artykułu cytat to fragment, dobrze wszystkim znanej, angielskiej piosenki. Choć wydaje się ona być tylko zabawą lub atrakcyjną metodą nauki słówek, to – paradoksalnie – może też otwierać szerszy kontekst. Może mianowicie odsyłać do mowy ciała, w którą „angażują się” (jak w piosence): i głowa, i ramiona, i kolana, i oczy, i usta, a czasami nawet – palce u stóp…

Czytaj dalej


Artykuł

Nigdy tu nie wracaj

Drzwi skrzypnęły przeraźliwie, kiedy Anthony otworzył je i niepewnie wszedł do holu bardzo starego domu. Budynek miał ponad dwieście lat, bo wybudowano go w 1826 roku, o czym informowała kamienna tablica wmurowana w podłogę ganku… – Kati? – zawołał, ale z gardła, zamiast krzyku, wydobył mu się cichutki szept. W domu było przeraźliwie zimno. Każdy oddech chłopca natychmiast zamieniał się w białą mgiełkę, która w mdłym świetle księżyca, zdawała się migotać jasno na tle gęstej ciemności panującej we wnętrzu domostwa.

Czytaj dalej


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.