• Opublikowane 29 Wrzesień, 2016

Gniew i złość

Przedstawiamy proste sposoby radzenia sobie z uczuciami gniewu i złości.          

  • Naucz się reagować na swoje nastroje. Przywołaj w myślach sytuacje, kiedy gniew i rozdrażnienie dało się jeszcze kontrolować oraz takie, w których nie panowałeś już nad sobą.  Spisz swoje zachowania oraz myśli poprzedzające wybuchy emocji. Przy następnej konfrontacji z osobami, które wzbudzają w Tobie gniew, wsłuchaj się w siebie. Jeśli zauważysz symptomy, które pojawiły się na liście, najlepiej zrobić krótką przerwę w rozmowie i ochłonąć.
  • Matematyka również może być pomocna w opanowaniu własnych emocji i wyciszeniu się - w szczególności w miejscu, z którego nie możesz uciec, by się zrelaksować. Metoda opiera się na wytłumieniu negatywnych myśli przez liczenie, ale nie od jednego do, dziesięciu, lecz wstecz. By dodatkowo wysilić koncentrację, odliczanie możesz użyć jakieś złożonej, parucyfrowej liczby. Można też rozwiązywać proste zadania matematyczne np. odejmując jedną liczbę trzycyfrową od drugiej..
  • Techniki oddechowe. Prawidłowy, głęboki oddech jest podstawowym sposobem na relaks. Pozwala przełamać napięcie i poczuć falę rozluźnienia w całym ciele. Dzięki niemu możesz zregenerować siły, dotlenić mózg, rozluźnić ciało. Regulując sposób oddychania, możemy wyciszyć gniew i obniżyć napięcie mięśniowe. Przykład: 
     

    Wykonaj głęboki wdech przez nos (licząc powoli do od 1 do 4), zatrzymaj powietrze w płucach (ponownie odliczając od 1 do 4), następnie powoli wydychaj powietrze przez usta, również licząc (1,2,3,4) i pozostaw puste płuca na kolejne odliczenie od 1 do 4– całość powtórz 5 razy.
  • Zmiana nawyku. W reakcji na denerwującą sytuację, możemy nauczyć się reagować negatywnie lub pozytywnie. W dużej mierze zależy to od naszych poprzednich doświadczeń i tego jak zakodowaliśmy je w pamięci. Jeśli na widok nielubianej osoby odruchowo wzbiera w Tobie gniew, spróbuj odwrócić sytuację i choć raz zareagować uśmiechem. Nastawienie jest bardzo istotne w kontakcie z innymi osobami. Pamiętaj, że każdy przecież może mieć zły dzień.

  • Ogranicz środki pobudzające. Niektóre, pozornie nieszkodliwe produkty spożywcze mogą przyczyniać się do uczucia rozdrażnienia. Zwróć uwagę, czy nie zdarza Ci się wypijać za dużo kawy czy napojów energetycznych. Możesz także przeanalizować swoją dietę – wysoko przetworzona żywność dostarcza mniej witamin i minerałów niż świeże warzywa i owoce. W przypadku niedoborów np. magnezu, może pojawić się uczucie poddenerwowania i drażliwości. Podobnie sytuacja przedstawia się przy zażywaniu nikotyny – „puszczenie dymka” daje tylko chwilową ulgę i nie zastępuje pracy nad sobą.

  • Posłuż się wyobraźnią: usiądź wygodnie, odchyl głowę, zamknij oczy i wyobraź sobie kostkę lodu znajdującą się na środku twojego czoła. Myśl o tym, jak ciepło twojej skóry roztapia lód, a chłodna woda spływa ci po twarzy, powodując miłe odprężenie i redukcję gniewu.

  • Spróbuj zrozumieć – niektóre osoby nie są w stanie przyznać się do pomyłki i idą w zaparte. Słuchając takich ludzi, łatwo dać ponieść się emocjom. Zamiast tego, postaraj się wejść w skórę swojego rozmówcy, zrozumieć co nim/nią kieruje. Czasami trzeba odpuścić i zaakceptować fakt, że nie będziesz w stanie wpłynąć na drugą osobę. Krzykiem nie sprawisz, że stanie się mądrzejsza lub zaakceptuje twój punkt widzenia – nawet, jeśli masz rację.

 


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.


Projekt współfinansowany jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego