• Opublikowane 12 Maj, 2012

"Gdybym mówił językami..." - szybka i skuteczna nauka języków obcych

Współcześnie jak wiadomo, język obcy jest niezwykle potrzebny i polecany. Aktualnie w standardach większości zawodów wpisuje się do wymagań minimum język angielski w stopniu komunikatywnym lub lepszym. Jeśli oczekujemy od siebie i życia czegoś więcej, automatycznie wymagania te rosną. Dlatego też warto jest zainwestować w siebie, a jest to możliwe nawet bez większych wydatków.

Wielokrotnie brak opanowania jakiegoś języka zwalamy na brak pieniędzy, możliwości w okolicy, brak umiejętności. Nastał jednak czas, aby uświadomić sobie, że to nieprawda! Praktycznie każdy może opanować dowolny język obcy i to na poziomie średniozaawansowanym. Należy jednakże odrzucić slogany, którymi większość z nas posługuje się na co dzień, a więc nie jestem wystarczająco zdolny, nie mam pieniędzy itp. Mało tego, należy postanowić o nauce wybranego przez nas języka obcego już dzisiaj i właśnie dzisiaj zacząć się go uczyć, zrobić pierwszy krok. Odkładając coś na następny miesiąc czy tydzień powoduje, że słabnie nam motywacja i zaangażowanie w całą sprawę. Trzeba też być uczciwym względem samego siebie. Nie ma co wmawiać sobie, że jest się genialnym i zna się biegle język, w którym raptem potrafimy powiedzieć kilkanaście zdań, ale też nie dołujmy się, że nie potrafimy nic. Musimy być obiektywni względem siebie, a jeśli mamy z tym problem, to w wielu placówkach edukacyjnych bądź na stronach internetowych znaleźć można testy, dzięki którym sprawdzimy swoje umiejętności.

Kolejną istotną kwestią jest nasza osobowość, bo to przecież dzięki niej jesteśmy w stanie osiągnąć wiele. Wśród najpopularniejszych i najczęściej spotykanych podziałów wyróżnić można następujące typy osobowości:

  • Ekstrawertyk lub introwertyk
  • Typ racjonalny lub uczuciowy
  • Sędzia lub obserwator
  • Typ praktyczny lub artystyczny
  • Typ A, B, C lub D, gdzie odpowiednio przypisuje się typy: sangwinika, choleryka, melancholika oraz flegmatyka

Teraz w wielkim skrócie i uproszczeniu zostaną przedstawione powyższe typy, żeby przybliżyć Ci obraz każdego z nich, dzięki czemu będzie Ci łatwiej odnaleźć odrobinę siebie.

Ekstrawertyk, który wymieniony został powyżej jako pierwszy, to osoba lubiąca przebywać w grupie, ucząca się najlepiej z innymi wykorzystując m.in. rozmowy, korespondencje, nie boi się mówić, często wykorzystuje otoczenie do stymulacji. Introwertyk z kolei woli naukę samodzielną, stymuluje się raczej sam, musi najpierw wszystko dokładnie przemyśleć, boi się popełniać błędy. Typ racjonalny, z drugiej kategorii, podejmuje najczęściej decyzje obiektywnie, zgodnie z prawami logiki i zdrowego rozsądku, jest raczej zdyscyplinowany, wie czego chce. Z kolei typ uczuciowy jest bardziej subiektywny, kieruje się o wiele częściej emocjami, własnymi odczuciami, błędy mogą powodować jego wycofanie z towarzystwa, ponieważ boi się krytyki. Sędzia z trzeciego podziału analizuje to, co robi, pracuje systematycznie, chociaż jest mało elastyczny, sam ustala sobie krótkoterminowe cele, które są raczej osiągalne, chce przez cały czas kontrolować czy robi postępy. Natomiast obserwator ceni sobie jakość wykonania danego zadania, nie zważając na terminy do tego przeznaczone, jest otwarty i elastyczny, potrafi pracować w grupie, jego mocną stroną na pewno nie jest typowa systematyczność. Typ praktyczny potrafi opanować szybko dużo materiału, jest dokładny, gubi się jednakże, gdy nie wie dokładnie co ma zrobić i na kiedy, a robienie „sztuka dla sztuki” to dla niego strata czasu. Typ artystyczny korzysta przede wszystkim z wyobraźni, nie przywiązuje wagi do szczegółów, liczy się ogólny koncept, ma twórcze podejście do uczenia się, bywa niedokładny, nie przywiązuje wagi do drobnych elementów, skupia się na ogólnych teoriach i zasadach. Ostatnią kategorią są typy A, B, C oraz D. Pierwszy z nich, sangwinik, jest duszą towarzystwa z dużym poczuciem humoru, żyje chwilą, nie lubi się nudzić, twórczy, energiczny, woli egzaminy ustne niż pisemne, świetny mówca. Typ B, czyli choleryk, bywa apodyktyczny, impulsywny, uparty, świetny przywódca, lubi decydować za innych, lubi wyzwania, posiada silną wolę, jest dobrze zorganizowany, praktyczny, nastawiony na osiąganie celów. Melancholik z kolei jest raczej pesymistyczny, poważny, refleksyjny, zwraca uwagę na szczegóły, wytrwały, dokładny, perfekcjonista, z wysokimi wymaganiami względem siebie i innych. Ostatnim typem z tej czwórki jest flegmatyk, który jest spokojny, życzliwy, uprzejmy, zrównoważony, woli egzaminy pisemne niż ustne, woli obserwować niż brać czynny udział, ale gdy już się w coś zaangażują, robią to rzetelnie i porządnie. Poza tym wręcz świetnie flegmatycy znoszą stres, konflikty, naciski, ukrywają emocje, wyglądają jakby niczym się nie denerwowali przybierając maskę stoickiego spokoju.

Gdy już wiemy jacy jesteśmy mniej więcej z temperamentu, to czas przyjrzeć się temu jak odbieramy bodźce, które do nas docierają, z jakich zmysłów przede wszystkim korzystamy. Chyba każdy słyszał o wzrokowcach, słuchowcach czy kinestetykach. Obecnie przyjmuje się, że najczęściej jesteśmy po trochu każdym z nich, ale na co dzień jeden z tych sposobów/zmysłów wykorzystujemy częściej i bardziej automatycznie niż pozostałe. To też przede wszystkim świadczy o tym jak przyswajamy informacje, a świadomość tego może nam pomóc obrać odpowiednią strategię do nauki. Wzrokowiec najczęściej będzie musiał dobrze przyjrzeć się materiałowi, który musi przyswoić, być może przepisać go na osobną kartkę, podkreślić pewne informacje, narysować coś, stworzyć mapę myśli, użyć kilku kolorów. Słuchowiec będzie przede wszystkim wykorzystywał wykłady, nagrania mp3, filmy, rozmowy, czytanie na głos itp. Natomiast kinestetycy mają to do siebie, że przede wszystkim wykorzystują chodzenie, wykonywanie jakiś czynności dodatkowych, dotykanie wybranych przez siebie przedmiotów, smakowanie czegoś, wąchanie itp. Wykorzystują oni wszystkie pozostałe zmysły poza słuchem i wzrokiem.

Posiadając powyższą już wiedzę, każdy z osobna może stwierdzić co jest jego domeną, z czego najczęściej korzysta przy przyswajaniu sobie informacji, wiedzy. Łącząc wiedzę odnośnie wykorzystywanych przez nas zmysłów oraz elementy naszego temperamentu, które stosujemy na co dzień, możemy przystąpić do skutecznego przyswajania sobie wiedzy. Jednakże należy jeszcze pamiętać o fakcie, że samo opanowanie języka to jeszcze nie wszystko. Uzyskaną wiedzę trzeba jeszcze utrwalić, a także na tyle „wczytać” w nasz mózg, aby można było z niej korzystać przez wiele lat. Wśród metod, które wymieniane są jako techniki na utrwalanie danego języka obcego, jednymi z najskuteczniejszych są:

  • Uczęszczanie nadal na kursy języka, którego się nauczyliśmy
  • Zapisanie się na kurs innego języka obcego, który jest jednak w miarę zbliżony do już opanowanego, dzięki czemu ucząc się czegoś nowego będziemy mogli powtarzać już znany język
  • Wyjazd za granicę do pracy bądź na wycieczkę minimum dwutygodniową bądź na wymianę studencką
  • Zapisanie się na obóz językowy
  • Znalezienie znajomych za granicą wykorzystując nowoczesną technologię, aby mieć „żywy” kontakt z osobami w języku, którego się nauczyłeś
  • „otaczanie się językiem”, a więc przede wszystkim słuchanie, czytanie w tym języku, oglądanie filmów w oryginale bądź z dubbingiem w obcym języku, którego się nauczyliśmy

Oczywiście pomysłów może być całe mnóstwo, dokładnie tyle ilu jest ludzi na świecie. Dlatego każdy powinien dodatkowo znaleźć jeszcze jakieś sposoby dla siebie, ale te wymienione powyżej uważane są za jedne z najskuteczniejszych, a jednocześnie dających radość, przyjemność i pewność siebie w kontakt w języku obcym.

Niedawno został też stworzony 30-dniowy program dla tych, którzy pragną rozwijać się językowo i chcą poświęcić 15-30 minut dziennie na ten cel. Zostanie on przedstawiony poniżej w formie najważniejszych informacji na każdy dzień.
 

Dzień 1: rozejrzyj się wokół siebie i nazwij 10 przedmiotów, które widzisz; znajdź 10 słów, których odpowiedników w języku obcym nie znasz i poszukaj ich w słowniku, naucz się ich.

Dzień 2: pomyśl o kimś, kogo lubisz, podaj 10 przymiotników na jego temat, pomyśl o 10 przymiotnikach na temat tej osoby, których nie znasz w języku obcym, poszukaj ich w słowniku i naucz się. Napisz po 1 zdaniu z każdym z tych przymiotników.


Dzień 3: opisz swój wygląd na tyle szczegółowo na ile chcesz, ale niezbyt ogólnie.


Dzień 4: wymień 5-10 powodów, dlaczego warto uczyć się języka obcego i dlaczego akurat tego, którego się uczyć.


Dzień 5: przyjrzyj się uważnie jakiemuś przedmiotowi i opisz go możliwie dokładnie


Dzień 6: znajdź 5 stron internetowych w języku, którego się uczysz, a które by Cię zainteresowały


Dzień 7: wybierz 1 z tych stron, które wybrałeś dzień wcześniej i przeczytaj treść ze zrozumieniem szukając słów, których nie rozumiesz


Dzień 8: Zacznij pisać dziennik lub pamiętnik w języku obcym


Dzień 9: wyjrzyj przez okno i opisz co widzisz


Dzień 10: pomyśl o swoim ulubionym miejscu i opisz je najdokładniej jak potrafisz


Dzień 11: napisz co będziesz robić jutro tak na 10-15 zdań


Dzień 12: obejrzyj coś lub posłuchaj w języku obcym


Dzień 13: napisz co robiłeś wczoraj bądź w ubiegłym tygodniu na 10-15 zdań


Dzień 14: opisz swoje wymarzone wakacje


Dzień 15: opisz co Ci się ostatnio śniło


Dzień 16: napisz opowiadanie w języku obcym


Dzień 17: wybierz jedną ze stron internetowych, które wcześniej znalazłeś, przeczytaj tamtejszy tekst ze zrozumieniem i znajdź słowa, których nie rozumiesz


Dzień 18: pomyśl o 20 wyrazach, których najczęściej używać w języku polskim i o ich odpowiednikach w języku obcym


Dzień 19: przedstaw trasę jak dojechać do Twojego domu, szkoły, pracy bądź innego miejsca, które sobie wymyślisz


Dzień 20: opisz w języku obcym co być zrobił, gdybyś wygrał 1 milion euro


Dzień 21: przetłumacz tekst jednej z Twoich ulubionych piosenek na język polski bądź z polskiego na język obcy


Dzień 22: przypomnij sobie kim byłeś, gdzie i co robiłeś 5 lat temu, opisz to w języku obcym


Dzień 23: spróbuj opowiedzieć dowcip w języku obcym


Dzień 24: wyślij list bądź mail w języku obcym


Dzień 25: obejrzyj coś bądź posłuchaj czegoś w języku obcym


Dzień 26: wyobraź sobie, że odwiedza Cię obcokrajowiec – opowiedz mu o swoim kraju, życiu, świecie


Dzień 27: podaj 3 znaczące dla Ciebie lub świata daty i wyjaśnij ich znaczenie


Dzień 28: opisz jeden dzień ze swojego życia


Dzień 29: gdyby można było spełnić jedno Twoje życzenie to co by to było – opisz w języku obcym


Dzień 30: wyobraź sobie siebie za 10 lat – kim jesteś, co robisz, gdzie mieszkasz, czy i które z Twoich marzeń się spełniły – wszystko w języku obcym

Takie proste czynności jak te opisane wyżej pomogą z pewnością w przypominaniu sobie i swobodnym korzystaniu z posiadanych już umiejętności w danym języku obcym, a także w poszerzaniu wiedzy z tego zakresu. Tak niewiele potrzeba, żeby osiągnąć w tym zakresie tak wiele…

Autor: Agnieszka Szydełko

LITERATURA:

  1.  Burcan-Krawczyk A. (2008). Jak opanować dowolny język obcy?. Gliwice: Złote Myśli
  2.  Butryn-Szyszkowska A. (2011). Jak szybko opanować język obcy? Wybierz metodę najlepszą dla siebie. Warszawa: edgard
  3.  Sikoń P. (2007). Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?. Gliwice: Złote Myśli
  4.  Umińska Agnieszka (2012). Uczenie się…a pamięć. Encyklopedia zdrowia. Międzyrzecz: literat


 


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.