Branża graficzna i szanse na zawodowy sukces

Rozwój technik informatycznych w znaczący sposób wpłynął na wiele zawodów. Jedną z profesji w dużym stopniu związanych z IT jest grafika. Programy graficzne są niezbędną bazą dla pracy grafików, co nie oznacza, że nie muszą się oni wykazywać podobnymi cechami, jak ich koledzy sprzed kilkudziesięciu lat. Nadal w zawodzie tym liczą się takie umiejętności jak: talent plastyczny, biegłość techniczna, skrupulatność, dokładność i jednocześnie – kreatywność.

Dobry grafik to osoba posiadająca niezbędny zasób umiejętności twardych i miękkich. Liczy się też jeszcze coś szczególnego – pasja – która nie tylko nie pozwoli popaść w zawodową rutynę, ale sprawi, że profesjonalny rozwój (a co za tym idzie – śledzenie szybko zachodzących w tej branży zmian) nie będzie niemiłą koniecznością.

Jak zacząć swoją przygodę z branżą graficzną?

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

Przydadzą się na pewno m.in. takie dyplomy jak: ECDL Advanced (m.in. grafika prezentacyjna); ECDL CAD (potwierdza posiadanie podstawowych umiejętności w zakresie CAD i tworzenia rysunków 2D); Certyfikat Akademii EITCA/CG Grafiki Komputerowej (jeden z najcenniejszych międzynarodowych certyfikatów w obszarze grafiki komputerowej, potwierdza umiejętności w zakresie m.in.: tworzenia i obróbki obrazów oraz animacji, grafiki wektorowej, wizualizacji i grafiki 3D czy też projektowania witryn internetowych).

Posiadanie tego certyfikatu jest równoznaczne z potwierdzeniem umiejętności zaawansowanej obsługi programów niezbędnych w pracy każdego grafika (m.in.: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Dreamweaver, Flash).

Warto także zainteresować się unijnym certyfikatem EITCA (European Information Technologies Certification Institute). Można go zdobywać na „raty”, a właściwie – na moduły. Każdy moduł podlega stosownej ocenie, dzięki czemu program jest elastyczny i atrakcyjny dla różnych specjalistów, w  tym również grafików.

Międzynarodowe certyfikaty wystawiane są w językach krajowych i języku angielskim.  W tym miejscu warto zwrócić uwagę na przygotowanie językowe kandydata na dobrego grafika.

Jaki język, oprócz angielskiego, warto znać, jeśli chcemy poszerzyć swoje perspektywy zawodowe (i nie chodzi tu tylko o emigrację, ale też o pracę w lokalnych oddziałach korporacji oraz o samodzielne zdobywanie zamówień)?

Zainwestujmy w naukę języków skandynawskich i słowiańskich (nie mamy tu na myśli jedynie rosyjskiego, ale np. czeski czy słowacki). Nie bez powodu coraz większym zainteresowaniem cieszy się także język chiński. Jeśli opanujemy choćby podstawy komunikacji w tym języku, rzeczywiście (podobnie jak w wielu innych branżach) możemy wiele zyskać pod względem biznesowym.

Swobodne „żonglowanie” możliwościami, jakie współczesnemu grafikowi dają programy graficzne (m.in.: InDesign, Javascript, CSS, QuarkXpress, HTML, czy PHP) – czyli posiadanie tzw. umiejętności twardych – to niezbędny element sukcesu w zawodzie grafika (czy to kreatywnego, czy operatora DTP). Bez nich trudno wykonać jakikolwiek (mniej lub bardziej twórczy) projekt.

Aby spełnić się zawodowo w tej wyjątkowej (atrakcyjnej i zarazem wymagającej) branży, konieczne jest również dysponowanie odpowiednimi umiejętnościami miękkimi.

Charakter i osobowość

To właśnie od nich w dużym stopniu zależy to, jakie umiejętności miękkie posiadamy, a o jakie musimy zadbać, próbując je kształtować. Trudno o sukces w jakimkolwiek zawodzie, jeśli się do niego nie nadajemy i obowiązki z nim związane kojarzą się nam jedynie z obciążeniem i koniecznością.

Grafik, który nie jest w stanie wyczuć trendów, który nie potrafi odczytać intencji i potrzeb klientów, grafik, który nie będzie jednocześnie twórczy (w fazie projektowania) i precyzyjny (podczas realizacji projektu) – nie utrzyma się długo na rynku.

Jaki z tego wniosek? Włóżmy między bajki opowieści o wyalienowanych, żyjących jedynie w swoim hermetycznym świecie grafikach czy informatykach.

Niezależnie od skali posiadanego talentu, aby dobrze prosperować w branży graficznej, konieczne jest posiadanie wielu umiejętności społecznych.

Kreatywność nie musi (i nie powinna) stać w opozycji do komunikatywności, a pracę indywidualną dobry grafik musi elastycznie łączyć z pracą w zespole (nawet, jeśli większość kontaktów utrzymywanych jest w trybie zdalnym).

 

Autor: Joanna Racław

Artykuł powstał we współpracy z ekspertami z firmy http://decoplanet.pl/.

 

Studentka dziennikarstwa i pedagogiki. Pasjonuje się pisaniem w jego różnych formach (artykuły internetowe, opowiadania, poezja). Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół rynku pracy i nowych technologii. (...)


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.